ACTA FAC MED NAISS 2011;28(1):53-58 |
Originalan rad
UDC: 616.89-008.48/.481-053.5
ANALIZA PODTIPOVA I DRUGIH POVEZANIH STANJA POREMEĆAJA HIPERAKTIVNOSTI I DEFICITA PAŽNJE (ADHD)
KOD ŠKOLSKE POPULACIJE OD 6 DO 12 GODINA
Lidija Suševska1, Nikola Olumčev1, Mirjana Saveska1, Hadžihamza Kadri2
ąGradska bolnica „8. septembar - Skoplje”, Skoplje, Makedonija
˛Univerzitetska klinika za psihijatriju i
medicinsku psihologiju, Skoplje, Makedonija
SAŽETAK
Poremećaj hiperaktivnosti i deficita pažnje (ADHD) je neurobihejvioralni
razvojni poremećaj koji se uobičajeno dijagnostikuje kod dece, sa pojavom prvih
simptoma do sedam godina. Dijagnoza je zastupljena duplo više kod dečaka nego
kod devojčica. ADHD karakterišu simptomi nepažnje i/ili impulsivnosti i
hiperaktivnosti, koji mogu ozbiljno da utiču na mnoge aspekte ponašanja i
performansi u školi i kod kuće. ADHD može biti praćen drugim poremećajima, kao
što je opozitno-prkosni poremećaj (ODD), poremećaji ponašanja, anksioznost ili
depresija. Broj ispitanika koji učestvuju u istraživanju je 400. Za merenje ADHD
simptomatologije korišćena je Vanderbilt skala procene nastavnika i Vanderbilt
skala procene roditelja. Po nastavničkoj skali procene dominira podtip-deficit
pažnje i opozitno-prkosni poremećaj. Prema roditeljskoj skali dominantno je
zastupljen hiperaktivno/impulsivni tip poremećaja, kao i opozitno-prkosni
poremećaj.
Ključne reči: poremećaj hiperaktivnosti i deficita pažnje (ADHD), hiperkinetički sindrom, podtipovi, opozitno-prkosni poremećaj (ODD).