ACTA FAC MED NAISS 2011;28(1):53-58

Originalan rad

UDC: 616.89-008.48/.481-053.5

 

ANALIZA PODTIPOVA I DRUGIH POVEZANIH STANJA POREMEĆAJA HIPERAKTIVNOSTI I DEFICITA PAŽNJE (ADHD)

KOD ŠKOLSKE POPULACIJE OD 6 DO 12 GODINA

 

Lidija Suševska1, Nikola Olumčev1, Mirjana Saveska1, Hadžihamza Kadri2

ąGradska bolnica „8. septembar - Skoplje”, Skoplje, Makedonija

˛Univerzitetska klinika za psihijatriju i medicinsku psihologiju, Skoplje, Makedonija


SAŽETAK

Poremećaj hiperaktivnosti i deficita pažnje (ADHD) je neurobihejvioralni razvojni poremećaj koji se uobičajeno dijagnostikuje kod dece, sa pojavom prvih simptoma do sedam godina. Dijagnoza je zastupljena duplo više kod dečaka nego kod devojčica. ADHD karakterišu simptomi nepažnje i/ili impulsivnosti i hiperaktivnosti, koji mogu ozbiljno da utiču na mnoge aspekte ponašanja i performansi u školi i kod kuće. ADHD može biti praćen drugim poremećajima, kao što je opozitno-prkosni poremećaj (ODD), poremećaji ponašanja, anksioznost ili depresija. Broj ispitanika koji učestvuju u istraživanju je 400. Za merenje ADHD simptomatologije korišćena je Vanderbilt skala procene nastavnika i Vanderbilt skala procene roditelja. Po nastavničkoj skali procene dominira podtip-deficit pažnje i opozitno-prkosni poremećaj. Prema roditeljskoj skali dominantno je zastupljen hiperaktivno/impulsivni tip poremećaja, kao i opozitno-prkosni poremećaj.

 

Ključne reči: poremećaj hiperaktivnosti i deficita pažnje (ADHD), hiperkinetički sindrom, podtipovi, opozitno-prkosni poremećaj (ODD).