ACTA FAC MED NAISS 2013;30(4):201-208 |
Originalan rad
UDC: 613.2:[61-057.875:796
DOI: 10.2478/afmnai-2013-0012
NUTRITIVNA ZNANJA I PONAŠANJA STUDENATA KOJI SE BAVE SPORTOM:
POREĐENJE DVE ZEMLJE
Gabriele Trabucco1, Maja Nikolić2, Bojana Vuković-Mirković2
1Fakultet za medicinu i hirurgiju Univerziteta u Torinu, Italija
2Univerzitet u Nišu, Medicinski
fakultet, Srbija
SAŽETAK
Ishrana ima izuzetno važnu ulogu u svakoj vrsti fizičke aktivnosti. Uprkos
unapređenju nutritivnih znanja i same dijetetske prakse, pitanja vezana za
ishranu sportista i dalje su izazov. Cilj ovog rada bio je da se oceni i uporedi
nutritivno znanje i ponašanje među mladima koji se bave sportom iz dve različite
evropske zemlje. U istraživanje su bili uključeni mladi sportisti (n=84)
starosti 18-40 godina, sa dva različita medicinska fakulteta iz Torina (Italija)
i iz Niša (Srbija). Ispitanici su popunili upitnik sastavljen iz dva dela, sa
pitanjima o nutritivnom znanju i ponašanju. Sakupljeni podaci su kodirani i
upotrebljeni za procenu. Rezultati su pokazali da je ukupan skor nutritivnog
znanja italijanskih studenata (49% ispitanika) koji se bave sportom 66,7%, u
odnosu na studente iz Srbije, koji su takođe imali dobar skor znanja o ishrani -
63%. Prosečan broj obroka je četiri dnevno, uz ručak kao najčešći obrok, a oko
30% ispitanika obrokovalo je van kuće, “više od četiri puta nedeljno”. Postojala
je statistički značajna razlika između grupa u pogledu izvora iz kojih su
studenti sticali znanja vezana za ishranu: 26% italijanskih studenata dobijalo
je informacije o ishrani od roditelja, a njih 21% od svojih trenera. Glavni
izvori informacija vezani za ishranu među ispitanicima iz Srbije bili su
internet (29%) i škola (24%). Pored pozitivnog stava prema ishrani, uočeno je
dobro znanje vezano za ishranu kod studenta koji se bave sportom u Italiji i
Srbiji.
Ključne reči: ishrana, znanje, studenti, sport