ACTA FAC MED NAISS 2020;37(9):191-200 |
Originalni rad
UDC: 37.018.43:614.253.4
DOI: 10.5937/afmnai2002191B
Faktori koji utiču na učenje putem mobilnog telefona
kod studenata zdravstvene nege na osnovu modela
prihvatanja tehnologije
Nayereh Baghcheghi1, Hamid Reza Koohestani2, Mahmood
Karimy2, Somayeh Alizadeh3
1Departman
zdravstvene nege, Univerzitet medicinskih nauka Saveh, Saveh,
Islamska Republika
Iran
2Društvene
determinante zdravstvenog istraživačkog centra,
Univerzitet medicinskih nauka Saveh, Saveh,
Islamska Republika
Iran
3Departman
za medicinsku edukaciju, Medicinski fakultet, Centar za edukativna istraživanja
u medicinskim naukama, Iranski univerzitet medicinskih nauka, Teheran,
Islamska Republika
Iran
SAŽETAK
Učenje preko mobilnog telefona jedno je od ključnih ostvarenja u edukiciji 21.
veka. Međutim, pored njegovih mogućnosti i funkcija, prihvatanje mobilnog
telefona od strane studenata veoma je važan faktor za uspešno učenje. Ova
studija bila je pokušaj određivanja efektivnih faktora u prihvatanju učenja
putem mobilnog telefona i određivanja tipa odnosa između ovih faktora, kod
studenata postdiplomskih studija zdravstvene nege, na osnovu modela prihvatanja
tehnologije. Ova pregledna studija izvedena je kao deskriptivno-analitička
studija. Ukupno 310 studenata Univerziteta medicinskih nauka u Savehu u Iranu,
učestvovalo je u studiji koja je urađena 2018. godine. Za prikupljanje podataka
korišćen je upitnik baziran na modelu prihvatanja tehnologije, čije su validnost
i pouzdanost prethodno utvrđene. Analiza podataka urađena je kroz modeliranje
strukturalne jednačine i konfirmatornu analizu putanje. Srednje vrednosti skora
za sve varijable (opažena korisnost, lakoća korišćenja, stav prema korišćenju,
namera korišćenja telefona i realno korišćenje), osim spoljašnjih faktora, bile
su više od osnovnih prosečnih vrednosti (m ≥ 3), što ukazuje na dobro
prihvatanje učenja putem mobilnog telefona od strane studenata. Najniže srednje
vrednosti skora dobijene su za podršku učenja putem mobilnog telefona od strane
profesora (spoljašnji faktor). Uočena je značajna korelacija među spoljašnjim
faktorima, opaženoj korisnosti, stavu prema korišćenju i nameri korišćenja i
realnoj primeni učenja putem mobilnog telefona (p < 0,05). Rezultati su podržali
efektivnost konstrukta modela prihvatanja tehnologije i mogućnost predviđanja
prihvatanja učenja putem mobilnog telefona. Faktori modela prihvatanja
tehnologije bili su značajne determinante u prihvatanju učenja putem mobilnog
telefona.
Ključne reči:
učenje putem mobilnog telefona, usvajanje, student postdiplomskih studija
zdravstvene nege, model prihvatanja tehnologije