ACTA FAC MED NAISS 2021;38(4):315-323 |
Revijalni rad
UDC:
614.253.5:37.013.31(4)
|
Nejednakosti u obrazovanju babica u zemljama Evrope
Milena Zlatanović1, Ljiljana Antić1, Dragan
Radosavljević1, Dragan Antić1, Mile Despotović1,
1Akademija vaspitacko-medicinskih strukovnih studija, Odsek Ćuprija,
Ćuprija, Srbija
SAŽETAK
Iako
babištvo u Srbiji ima dugu tradiciju, poslednjih decenija, a posebno poslednjih
godina od kada je Republika Srbija u procesu pridruživanja Evropskoj Uniji, ova
profesija se suočava sa brojnim izazovima, kako u kontekstu formalnog
obrazovanja, tako i uloge koju babica u 21. veku ima u praksi. Babička profesija
suočena je sa izazovima vezanim za demografska kretanja i zahtevima i
očekivanjima savremene žene. Cilj rada bio je ispitati razliku u standardima u
obrazovanju medicinskih sestara babica u Srbiji i zemljama u okruženju, kao i
zemljama EU. U izradi su korišćene stručne publikacije, objavljene u Srbiji i
zemljama u okruženju, kao i zemljama EU, koje se odnose na obrazovanje i praksu
babica. Prikazani su standardi i kompetencije medicinskih sestara babica u
Srbiji i standardi u obrazovanju babica po Direktivi 2005/36/EZ i 2013/55/EU,
uloge i zadaci koje medicinske sestre babice imaju u našoj zemlji i zemljama
Evrope. Postoji potreba za harmonizacijom i usklađivanjem standarda u
obrazovanju medicinskih sestara babica kao i akreditacijom zajedničkih
studijskih programa strukovnih master studija za sestre i babice unutar
obrazovnog sistema Srbije, a u kontekstu nove paradigme zdravstvene zaštite koja
podrazumeva holistički pristup zdravlju žene, personalizovan pristup i koncept
samozaštite. Neophodno je reformisati sistem obrazovanja medicinskih sestara
babica u Srbiji u skladu sa zahtevima Direktive 2005/36/EZ i 2013/55/EU.