ACTA FAC MED NAISS 2023;40(2):217-231

Originalni rad

UDC: 613.2-053.4
DOI: 10.5937/afmnai40-40455
                                          

Kvalitet ishrane u sistemu državnih predškolskih ustanova
u Srbiji iz perspektive roditelja i zaposlenih

 

Marija Marković, Zorica Stanisavljević Petrović, Anastasija Mamutović

 

Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za pedagogiju, Niš, Srbija

 

 SAŽETAK

 

Uvod. Deca predškolskog uzrasta predstavljaju posebno osetljivu grupu, o kojoj se naročito mora voditi računa kada je reč o zdravstvenoj bezbednosti i nutritivnoj vrednosti ishrane. Pored toga, navike formirane u ranom uzrastu uglavnom se zadržavaju i u odraslom dobu. Stoga su roditelji kao prvi vaspitači svoje dece odgovorni za formiranje zdravih navika u ishrani i za kvalitet ishrane dece predškolskog uzrasta.
Ciljevi. Istraživanje je sprovedeno sa ciljem: da se utvrdi da li su roditelji zadovoljni kvalitetom ishrane dece u predškolskoj ustanovi; da se identifikuju stavovi vaspitača i medicinskih sestara-vaspitača o kvalitetu ishrane dece u predškolskoj ustanovi, kao i stavovi o usaglašenosti ishrane u porodici i predškolskoj ustanovi; da se utvrde oblici saradnje porodice i predškolske ustanove u razvijanju navika pravilne ishrane kod dece ranog uzrasta.
Metode. Uzorak su činila 933 ispitanika; od toga 763 roditelja, 59 medicinskih sestara-vaspitača i 111 vaspitača. Podaci su prikupljeni primenom skale procene za roditelje i intervjua za medicinske sestre-vaspitače i vaspitače.
Rezultati. Najveći procenat ispitanika zadovoljan je kvalitetom ishrane dece u vrtiću. Prisutni su različiti oblici saradnje između predškolske ustanove i porodice u cilju informisanja roditelja o pravilnoj ishrani i razvijanju navika pravilne ishrane kod dece.
Zaključak. Kvalitet ishrane dece u sistemu institucionalnog predškolskog vaspitanja je, prema percepcijama roditelja i zaposlenih u vrtiću, na zavidnom nivou, mada, svakako ima osnova i prostora za dalja poboljšanja, uz rad na razvoju navika pravilne i zdrave ishrane kod dece u vrtiću i kod kuće.

 Ključne reči: obezbeđivanje kvaliteta, ishrana predškolske dece, formiranje zdravih navika u ishrani, saradnja