ACTA FAC MED NAISS 2023;40(2):217-231 |
Originalni rad
UDC:
613.2-053.4
DOI:
10.5937/afmnai40-40455
Kvalitet ishrane u sistemu
državnih predškolskih ustanova
u Srbiji iz perspektive roditelja i zaposlenih
Marija Marković, Zorica Stanisavljević Petrović, Anastasija Mamutović
Univerzitet u Nišu,
Filozofski fakultet, Departman za pedagogiju, Niš, Srbija
SAŽETAK
Uvod. Deca predškolskog uzrasta predstavljaju posebno
osetljivu grupu, o kojoj se naročito mora voditi računa kada je reč o
zdravstvenoj bezbednosti i nutritivnoj vrednosti ishrane. Pored toga, navike
formirane u ranom uzrastu uglavnom se zadržavaju i u odraslom dobu. Stoga su
roditelji kao prvi vaspitači svoje dece odgovorni za formiranje zdravih navika u
ishrani i za kvalitet ishrane dece predškolskog uzrasta.
Ciljevi. Istraživanje je sprovedeno sa ciljem: da se utvrdi da li su roditelji
zadovoljni kvalitetom ishrane dece u predškolskoj ustanovi; da se identifikuju
stavovi vaspitača i medicinskih sestara-vaspitača o kvalitetu ishrane dece u
predškolskoj ustanovi, kao i stavovi o usaglašenosti ishrane u porodici i
predškolskoj ustanovi; da se utvrde oblici saradnje porodice i predškolske
ustanove u razvijanju navika pravilne ishrane kod dece ranog uzrasta.
Metode. Uzorak su činila 933 ispitanika; od toga 763 roditelja, 59 medicinskih
sestara-vaspitača i 111 vaspitača. Podaci su prikupljeni primenom skale procene
za roditelje i intervjua za medicinske sestre-vaspitače i vaspitače.
Rezultati. Najveći procenat ispitanika zadovoljan je kvalitetom ishrane dece u
vrtiću. Prisutni su različiti oblici saradnje između predškolske ustanove i
porodice u cilju informisanja roditelja o pravilnoj ishrani i razvijanju navika
pravilne ishrane kod dece.
Zaključak. Kvalitet ishrane dece u sistemu institucionalnog predškolskog
vaspitanja je, prema percepcijama roditelja i zaposlenih u vrtiću, na zavidnom
nivou, mada, svakako ima osnova i prostora za dalja poboljšanja, uz rad na
razvoju navika pravilne i zdrave ishrane kod dece u vrtiću i kod kuće.
Ključne
reči:
obezbeđivanje kvaliteta, ishrana predškolske dece, formiranje zdravih navika u
ishrani, saradnja