ACTA FAC MED NAISS 2023;40(4):456-466

Originalni rad

UDC: 614.253.1/.5:616.89‑008.441:[616.98:578.834
DOI:
10.5937/afmnai40-42652

                                            

Sprovođenje psihoedukativnog treninga s ciljem smanjenja uticaja pandemije kovida 19 na zdravstvene radnike

 

Dmytro I. Boiko, Oksana V. Mats, Liliia V. Zhyvotovska, Larysa O. Herasymenko, Andrii M. Skrypnikov

Departman za psihijatriju, narkologiju i medicinsku psihologiju, Državni medicinski fakultet u Poltavi, Poltava, Ukrajina

 

 SAŽETAK

Uvod. Zdravstveni radnici bili su u velikoj meri izloženi dugotrajnim traumatskim događajima u toku pandemije kovida 19.
Metode. Sprovedena je studija koja je obuhvatila 100 zdravstvenih radnika i 50 zdravih osoba. U proceni psihološkog stanja ispitanika koristili smo Perceived Stress Scale, Hospital Anxiety and Depression Scale, kao i Global Patient Impression for Improvement. S ciljem poboljšanja psihoemocionalnog stanja zdravstvenih radnika, predložili smo program psihoedukativnog treninga koji je sproveden na radnom mestu. Nakon toga, ponovo je procenjen nivo percipiranog stresa, anksioznosti i depresije.
Rezultati. Tokom pandemije kovida 19, nivo stresa i anksioznosti kod zdravstvenih radnika bio je viši nego kod ispitanika ostalih profesija, dok se nivo depresije nije značajno razlikovao. Utvrđeno je smanjenje stresa i anksioznosti. Subjektivna procena poboljšanja opšteg stanja ukazala je na pozitivnu dinamiku nakon psihoedukativnog treninga i kod lekara i kod sestara.
Zaključak. U radu je prikazana efektivnost predložene psihoedukativne metodologije s ciljem poboljšanja psihoemocionalnog stanja zdravstvenih radnika za vreme pandemije kovida 19.

 Ključne reči: zdravstveni radnici, kovid 19, anksioznost, depresija, psihološki stres