ACTA FAC MED NAISS 2023;40(4):456-466 |
Originalni rad
UDC:
614.253.1/.5:616.89‑008.441:[616.98:578.834
DOI:
10.5937/afmnai40-42652
Sprovođenje psihoedukativnog treninga s ciljem smanjenja uticaja pandemije
kovida 19 na zdravstvene radnike
Dmytro I. Boiko, Oksana V. Mats, Liliia V. Zhyvotovska, Larysa O. Herasymenko,
Andrii M. Skrypnikov
Departman za
psihijatriju, narkologiju i medicinsku psihologiju, Državni medicinski fakultet
u Poltavi,
Poltava, Ukrajina
SAŽETAK
Uvod. Zdravstveni radnici
bili su u velikoj meri izloženi dugotrajnim traumatskim događajima u toku
pandemije kovida 19.
Metode. Sprovedena je studija koja je obuhvatila 100 zdravstvenih radnika i 50
zdravih osoba. U proceni psihološkog stanja ispitanika koristili smo
Perceived Stress Scale, Hospital Anxiety and Depression Scale, kao i
Global Patient Impression for Improvement.
S ciljem poboljšanja psihoemocionalnog stanja zdravstvenih radnika, predložili
smo program psihoedukativnog treninga koji je sproveden na radnom mestu. Nakon
toga, ponovo je procenjen nivo percipiranog stresa, anksioznosti i depresije.
Rezultati. Tokom pandemije kovida 19, nivo stresa i anksioznosti kod
zdravstvenih radnika bio je viši nego kod ispitanika ostalih profesija, dok se
nivo depresije nije značajno razlikovao. Utvrđeno je smanjenje stresa i
anksioznosti. Subjektivna procena poboljšanja opšteg stanja ukazala je na
pozitivnu dinamiku nakon psihoedukativnog treninga i kod lekara i kod sestara.
Zaključak. U radu je prikazana efektivnost predložene psihoedukativne
metodologije s ciljem poboljšanja psihoemocionalnog stanja zdravstvenih radnika
za vreme pandemije kovida 19.
Ključne
reči:
zdravstveni radnici, kovid 19, anksioznost, depresija, psihološki stres