ACTA FAC MED NAISS 2024;41(1):120-128 |
Originalni rad
UDC:
616.896:616.314
DOI:
10.5937/afmnai41-42116
Procena znanja studenata
stomatologije o kliničkom pristupu stomatologa pacijentima sa autizmom: studija
preseka urađena
na državnom univerzitetu u severoistočnom Brazilu
Maria Alice Pereira Silva1, Matheus Rodrigues dos Santos
Arruda1, Luma Laureano Galdino1,
Rennan Michell dos Santos Macedo2, Milena Edite Casé de Oliveira3,
Marcel Alves Avelino de Paiva4,
Gustavo Correia Basto da Silva4
1Institut za kliničku stomatologiju, Kampina Grande, Paraíba, Brazil
2Državni univerzitet Kampina Grande, Kampina Grande, Paraíba, Brazil
3Student doktorskih studija, Državni univerzitet Paraíba, Joăo
Pessoa, Paraíba, Brazil
4Državni univerzitet Paraíba, Stomatološki fakultet, Araruna, Paraíba,
Brazil
SAŽETAK
Uvod/Cilj. Procena znanja studenata stomatologije o
pristupu stomatologa lečenju pacijenata sa poremećajem iz spektra autizma (engl.
autism spectrum disorder ‒ ASD) od
najveće je važnosti za efikasan tretman. Cilj ovog rada bila je procena znanja
koje studenti stomatologije sa državnog univerziteta u severoistočnom Brazilu
imaju o pristupu stomatologa pacijentima sa poremećajem iz spektra autizma.
Metode. U ovoj studiji preseka korišćena su dva
detaljno osmišljena upitnika usmerena na studente koji pohađaju nastavu od petog
do desetog semestra. U prvom upitniku istraženi su sociodemografski podaci, dok
je drugim upitnikom procenjivano znanje o temi istraživanja. Drugi upitnik bio
je podeljen na dva dela: prvi deo fokusirao se na definiciju, dijagnozu i
komorbiditete povezane sa ASD-om, a drugi je ispitivao uticaj ovih poremećaja na
oralno zdravlje, stomatološki tretman, te oralne manifestacije. Za statističku
analizu korišćeni su testovi Kruskal‒Wallis i Mann‒Whitney, a nivo značajnosti
određen je na 5%. Analiza je urađena pomoću SPSS statističkog softvera, verzija
20.
Rezultati. Analizirano je 98 upitnika koji su prikazali prosečnu starost
studenata od 22,68 godina (SD ± 3,03). Većina ispitanika bila je ženskog pola
(69,4%) i bele rase (46,9%). Većina je pohađala državnu srednju školu (53,1%)
pre upisa na fakultet i nije bila prethodno upoznata sa temom (60,2%). Nisu
primećene značajne razlike između delova kursa kada je reč o opštem znanju o
stomatološkom lečenju pacijenata sa autizmom (p = 0,952). Postojala je veća
verovatnoća da bivši učenici državne srednje škole korektno odgovore na pitanja
koja su se odnosila na prioritetne rutine lečenja (p = 0,014); kod ispitanika
koji su pre fakulteta bili upoznati sa temom postojala je veća verovatnoća da
tačno odgovore na pitanja u vezi sa farmakološkim metodama lečenja pacijenata sa
ASD-om (p = 0,039).
Zaključak. Studija je pokazala da je znanje o stomatološkom lečenju pacijenata
sa ASD-om koje studenti stomatologije u univerzitetskom centru u severoistočnom
Brazilu poseduju na zadovoljavajućem nivou.
Ključne reči: poremećaji iz spektra autizma,
stomatološka nega, stomatologija