ACTA FAC MED NAISS 2024;41(1):120-128

Originalni rad

UDC: 616.896:616.314
DOI: 10.5937/afmnai41-42116         
                                          

Procena znanja studenata stomatologije o kliničkom pristupu stomatologa pacijentima sa autizmom: studija preseka urađena
na državnom univerzitetu u severoistočnom Brazilu

 

Maria Alice Pereira Silva1, Matheus Rodrigues dos Santos Arruda1, Luma Laureano Galdino1,
Rennan Michell dos Santos Macedo2, Milena Edite Casé de Oliveira3, Marcel Alves Avelino de Paiva4,
Gustavo Correia Basto da Silva4

 1Institut za kliničku stomatologiju, Kampina Grande, Paraíba, Brazil
2Državni univerzitet Kampina Grande, Kampina Grande, Paraíba, Brazil
3Student doktorskih studija, Državni univerzitet Paraíba, Joăo Pessoa, Paraíba, Brazil
4Državni univerzitet Paraíba, Stomatološki fakultet, Araruna, Paraíba, Brazil

 

 SAŽETAK

 Uvod/Cilj. Procena znanja studenata stomatologije o pristupu stomatologa lečenju pacijenata sa poremećajem iz spektra autizma (engl. autism spectrum disorder ‒ ASD) od najveće je važnosti za efikasan tretman. Cilj ovog rada bila je procena znanja koje studenti stomatologije sa državnog univerziteta u severoistočnom Brazilu imaju o pristupu stomatologa pacijentima sa poremećajem iz spektra autizma.
Metode. U ovoj studiji preseka korišćena su dva detaljno osmišljena upitnika usmerena na studente koji pohađaju nastavu od petog do desetog semestra. U prvom upitniku istraženi su sociodemografski podaci, dok je drugim upitnikom procenjivano znanje o temi istraživanja. Drugi upitnik bio je podeljen na dva dela: prvi deo fokusirao se na definiciju, dijagnozu i komorbiditete povezane sa ASD-om, a drugi je ispitivao uticaj ovih poremećaja na oralno zdravlje, stomatološki tretman, te oralne manifestacije. Za statističku analizu korišćeni su testovi Kruskal‒Wallis i Mann‒Whitney, a nivo značajnosti određen je na 5%. Analiza je urađena pomoću SPSS statističkog softvera, verzija 20.
Rezultati. Analizirano je 98 upitnika koji su prikazali prosečnu starost studenata od 22,68 godina (SD ± 3,03). Većina ispitanika bila je ženskog pola (69,4%) i bele rase (46,9%). Većina je pohađala državnu srednju školu (53,1%) pre upisa na fakultet i nije bila prethodno upoznata sa temom (60,2%). Nisu primećene značajne razlike između delova kursa kada je reč o opštem znanju o stomatološkom lečenju pacijenata sa autizmom (p = 0,952). Postojala je veća verovatnoća da bivši učenici državne srednje škole korektno odgovore na pitanja koja su se odnosila na prioritetne rutine lečenja (p = 0,014); kod ispitanika koji su pre fakulteta bili upoznati sa temom postojala je veća verovatnoća da tačno odgovore na pitanja u vezi sa farmakološkim metodama lečenja pacijenata sa ASD-om (p = 0,039).
Zaključak. Studija je pokazala da je znanje o stomatološkom lečenju pacijenata sa ASD-om koje studenti stomatologije u univerzitetskom centru u severoistočnom Brazilu poseduju na zadovoljavajućem nivou.

 Ključne reči: poremećaji iz spektra autizma, stomatološka nega, stomatologija