Saopštenje ACTA.FAC.MED.NAISS. 1999; 16(2), 117-122 |
ZAKONODAVSTVO U OBLASTI SIDE
Vesna Bjegović, Viktorija Cucić
Gradski zavod za zaštitu zdravlja
UVOD |
Zakonodavstvo u oblasti side, sa porastom broja inficiranih i obolelih, sve više zaokuplja pažnju stručnjaka i opšte javnosti. Udružuju se napori u stvaranju adekvatnih propisa u ovoj sferi na nacionalnom i medjunarodnom nivou, orijentisanih ka prevenciji i kontroli HIV infekcije i side. Takodje, u okviru javno-zdravstvenih disciplina, istražuju se legislativni odgovori različitih zemalja na epidemiju side, vrše medjunarodna poredjenja zakona i hronološki analiziraju legislativne reakcije i sadržaj podzakonskih akata (1). Na osnovu postojećih analiza, očigledno je da, u pogledu sadržaja propisa u oblasti side, zakonodavci pokušavaju da objedine interese javnosti sa interesima, pravima i odgovornostima pojedinaca, kao i da predvide zakonodavne odgovore na buduće epidemije. Istovremeno, pristup zakonodavstva u odgovoru na sidu treba da ohrabri saradnju i poverenje onih koji su inficirani HIVom ili pod rizikom infekcije, tako što će zaštiti njihovo dostojanstvo i integritet (2).
Kada se razmatra sida, zakonodavni regulativi takodje se odnose na uobičajenih pet elemenata zdravstvenog sistema: na korisnike zdravstvene zaštite, davaoce usluga zdravstvene zaštite, ustanove zdravstvene zaštite, upravljanje sistemom zdravstvene zaštite i na finansiranje zdravstvene zaštite (3). Medjutim, ono što razlikuje zakonodavnu regulativu u vezi sa HIV/sidom, u odnosu na sve druge bolesti je: oblast prava i dužnosti kao najznačajnijih legalnih odnosa i osnovnih sredstava zakona (4), kao i očigledna povezanost zakonodavne regulative sa prevencijom i kontrolom HIV infekcije i side (5). Verovatno je ovo razlog što je jedan od odgovora na HIV/sidu bila i »epidemija« različitih zakona i politika, a odluke u sudskim procesima povezanim sa sidom gotovo identično interesantne za javnost kao i nova otkrića o virusu u laboratorijama (6). Tako, još 1991. Svetska zdravstvena organizacija je sastavila listu od preko 580 zakona i propisa iz različitih zemalja u vezi sa HIV infekcijom i sidom. Ipak, postoji sumnja oko efikasnosti zakonodavnih aktivnosti i saglasnost stručnjaka da su mnogi propisi u ovoj oblasti bili beskorisni i vrlo često štetni i kontraproduktivni, jer umesto zasnivanja na razumevanju medicinske prakse u pogledu širenja infekcije, pre su bili vodjeni strahom i zahtevima javnosti za izvesnom akcijom (7,8,9).
Ljudska prava i sida |
Smatra se da ni u jednoj drugoj populacionoj grupi prava nisu tako ugrožena kao u grupi HIV pozitivnih i osoba obolelih od side, čak i ona iz heksagona osnovnih ljudskih prava, kao što su: prava na život, slobodu, imovinu, intelektualnu tvorevinu, pravdu i pravnu državu (10). Takodje, još od početka epidemije, zapažena je jasna veza izmedju ljudskih prava i prevencije i kontrole HIV infekcije i side (5). Posmatrajući zakonodavne odgovore na HIV/sidu u sferi ljudskih prava, od početka epidemije, prolaze kroz tri različite faze (11).
U prvoj fazi, početkom osamdesetih, sa pojavom epidemije, predlažu se mere prevencije koje dovode do direktne konfrontacije izmedju zdravstvenih radnika i boraca za ljudska prava. Razlog tome je što su ove mere uključivale izolaciju, obavezno testiranje i karantin sa ciljem da se spreči širenje HIV infekcije. U drugoj fazi, koja počinje oko 1987. godine, zdravstveni profesionalci eksplicitno prepoznaju da diskriminacija HIV pozitivnih osoba i obolelih od side smanjuje efektivnost javno-zdravstvenih preventivnih napora, pa je stoga bila kontraproduktivna i neizbežno dovodila inficirane osobe u poziciju da prikrivaju svoj HIV pozitivni status. Iz ovih razloga, Svetska zdravstvena organizacija, 1988. godine, na svojoj Skupštini usvaja Rezoluciju kojom se prevenira diskriminacija osoba koje su inficirane HIVom i onih koje su obolele, kao osnovni element uspešnih preventivnih programa. Istovremeno se princip nediskriminacije ugradjuje u Globalnu sida strategiju. U trećoj fazi, koja počinje devedesetih godina i traje i danas, otvaraju se nove zakonodavne perspektive, fokusirane na vulnerabilnost prema HIV infekciji. Pri razmatranju ličnih, programskih i društvenih faktora koji doprinose vulnerabilnosti, postalo je jasno da je nedostatak poštovanja ljudskih prava i dostojanstva bio jedan od osnovnih faktora koji doprinose problemu HIV/side. Danas se ostvaruje povezanost u aktivnostima izmedju zdravstvenih profesionalaca i zagovornika poštovanja ljudskih prava, pa i prava na zdravlje, što predstavlja novu bazu za preventivne akcije.
Medjutim, pri analizi nacionalnih zakona, politika i praksi širom sveta od strane različitih autora, zapaženo je da, i pored preporuka iz Globalne sida strategije, postoji nedostatak privrženosti standardima ljudskih prava (11,12). Specifični problem u vezi sa ovim i dalje ostaje diskriminacija koja se zasniva na stvaranju razlike izmedju osoba koja vodi ka nepravednom i nesnošljivom odnosu. Ovakva diskriminacija je obično rezultat predrasuda i nedovoljnog znanja, poricanja činjenice da se ljudi razlikuju i stvaranja osećanja superiornosti u odnosu na one koji su »različiti«. Zbog toga se još uvek nameće, u okviru ljudskih prava, isticanje principa nediskriminacije bez obzira na rasu, boju kože, pol, religioznu pripadnost, političko ili drugo mišljenje, nacionalno ili društveno poreklo, vlasništvo, rodjenje i takozvani »drugi status«. Premda medjunarodno pravo ne zabranjuje eksplicitno diskriminaciju zasnovanu na stanju zdravlja, Komisija za ljudska prava Ujedinjenih nacija naglašava da su »svi jednaki pred zakonom i imaju pravo na jednaku zakonsku zaštitu od svih diskriminacija i pokušaja diskriminacije u vezi sa stanjem zdravlja.«(13). Iskustvo pokazuje da poštovanje ovog principa u svetlu HIV infekcije i side vodi efikasnosti prevencije i kontrole (14).
Indirektni efekti zakonskih propisa u svetlu HIV/side i ljudskih prava na smanjivanje diskriminatorskih stavova i potencijalnih ponašanja javnosti sagledavaju se putem javo-zdravstvenih istraživanja (15,16,17). Kako u svetu (5,18) tako i u našoj zemlji aktuelna istraživanja pokazuju da su stavovi javnosti još uvek u sferama diskriminacije i marginalizacije, bez obzira na znanje koje se poseduje o načinima HIV transmisije (19,20,21). U okviru ovih istraživanja naročito se ističu medjunarodne studije prestižnih akademskih institucija čiji je osnovni cilj - analiziranje HIV/side i ljudskih prava. Primeri uglednih institucija koje sprovode ovakve studije su: Britanska medicinska asocijacija, Harvardska škola javnog zdravlja, Kanadski Nacionalni savetodavni komitet za sidu, Švajcarski institut komparativnog zakonodavstva, Danski Centar za ljudska prava, Georgetown/Hopkins Univerzitet.
Specifičnosti zakonodavstva u oblasti side |
Poznato je, na jednoj strani, da postoji neizbežna veza izmedju ljudskih prava i efikasne preventivne strategije za kontrolu side, a na drugoj strani, zakoni su oduvek bili osnovni mehanizmi za prepoznavanje ljudskih prava, kako na internacionalnom tako i na nacionalnom nivou. Imajući u vidu značaj zakonskih regulativa, ne samo za zaštitu i tretman obolelih, već i za redukciju širenja infekcije, danas mnoge zemlje imaju specifično zakonodavstvo koje podržava zdravstvenu politiku u vezi sa HIV/sidom, a zasniva se na medjunarodnim propisima koji se odnose na ljudska prava, jednakost i socijalnu pravdu (počevši od Univerzalne deklaracije o ljudskim pravima iz 1948,preko brojnih drugih konvencija i povelja). Ipak zapaža se da još puno treba da se uradi na adekvatnoj implementaciji ovih medjunarodnih instrumenata u nacionalne zakone svake zemlje. Hamblin (22) je, analizirajući ulogu zakona u ovim aktivnostima, 1991. godine, identifikovala tri modela kroz koja se zakoni integrišu u zdravstvenu politiku u vezi sa HIV/sidom:
Drugi model se fokusira na mogućnostima da se zakonom zaštite HIV pozitivne osobe i oboleli od različitih formi diskriminacije, povrede anonimnosti i privatnosti, kao i ostalih štetnih i neželjenih pojava. Prema Hamblin, ovo je centralni model u svetlu HIV/side, zbog stalno prisutne diskriminacije, ali i prepoznavanja medjusobne povezanosti izmedju side i ljudskih prava, na nacionalnom i internacionalnom nivou. Istovremeno, ovakvi zakoni sa zaštitnom funkcijom povećavaju spremnost ljudi, koji su pod rizikom, na saradnju u preventivnim akcijama.
Treći model je najviše kontroverzan, ali takodje može biti i najvažniji. On sugeriše da zakonodavstvo može imati proaktivnu ulogu ne samo kroz balansiranje odnosa izmedju prava i ovbaveza pojedinaca, već i u traganju za promenom vrednosti i obrazaca u društvenim interakcijama. Predstavlja izazov za devedesete godine jer se odnosi ne samo na specifične oblasti HIV/side, već i na edukativne programe i istraživanja novih metoda prevencije HIV transmisije, kao i razotkrivanje onih društvenih faktora koji onemogućavaju pojedinca da se sam zaštiti od HIV infekcije. Ovakav zakonodavni model može da provocira i osnaži zahteve za promenama, ali zahteva i kreativni pristup koji prepoznaje daleko veće uloge zakona od onih koje se svode na zabranu i zaštitu.
Brojni su primeri u literaturi primene jednog od navedenih modela na pojedinačne pravne slučajeve u sudskoj praksi povezane sa HIV infekcijom (na različita parničenja). Najčešći predmeti parničenja odnose se na tužbe HIV pozitivnih osoba zbog izražene diskriminacije na radnom mestu i pri zapošljavanju, zbog nerešenih porodičnih pitanja, pitanja osiguranja, pružanja zdravstvene zaštite, odgovornosti u vezi sa deliktima i nepoštovanja izbegličkih zakona u svetlu HIV/side (6,23). Ovakva parničenja su posebno česta u Americi, gde je, na primer, još 1992 bilo približno 1000 sudskih slučajeva u vezi sa HIV/sidom, bilo nerešenih bilo da je doneta presuda. Analizirajući pojedinačne slučajeve u sferi krivičnog zakonodavstva nalaze se takodje brojni primeri (24,25,26,27).
Premda nacionalna zakonodavstva najčešće specifično ne regulišu HIV/sidu putem članova krivičnog prava, polazeći od principa da su problemi u vezi sa ovom bolešću indirektno ugradjeni u članove koji se odnose na druga krivična dela, ipak je Evropski savet još 1989. godine dao preporuku za primenu krivičnog zakona u sledećim slučajevima (12,28):
Izuzetno značajan doprinos u oblasti HIV/side, medjunarodnog zakonodavstva i rešavanja pojedinačnih slučajeva ugrožavanja ljudskih prava predstavlja Medjunarodni vodič: »HIV/sida i ljudska prava«, publikovan 1998 (29). Visoki komesarijat za ljudska prava Ujedinjenih nacija i UNAIDS (Udruženi program Ujedinjenih nacija za HIV/sidu) ovim vodičom pozivaju vlade država i lokalne zajednice da se suoče sa pitanjima koja otvara sida:
Savremeno zakonodavstvo u oblasti side u svetu i u našoj zemlji |
Danas, pored izazova rešavanja navedenih pojedinačnih slučajeva u sudskoj praksi, kada se radi o HIV/sidi mnoge zemlje, putem istraživanja aktuelnog zakonodavstva, nastoje da predlože i obezbede specifične propise u vezi sa ovom bolešću. Prema Michael Kirby (30), za legalna merenja, na osnovu kojih se kreira zakonodavstvo, uzimaju se u obzir sledeće smernice:
Brojni autori analiziraju savremeno zakonodavstvo u oblasti side u svetu, pri čemu se uočavaju sledeće karakteristike nacionalnih propisa (12,29):
Od svih navedenih oblasti koje podležu zakonodavnoj regulativi, verovatno je najviše nedoumica izazivalo regulisanje oblasti obaveznog testiranja, budući da su ostale već bile na izvestan način regulisane u okviru opštih zdravstvenih zakona ili specifičnih zakona u vezi sa zaraznim bolestima. Posle brojnih istraživanja, kao i primera iz kliničke prakse, Svetska zdravstvena organizacija je još 14. maja 1992. godine usvojila Rezoluciju po ovom pitanju u kojoj se ističe da nema javno zdravstvenog opravdanja za mere koje ograničavaju individualna prava, a pre svega za one koje se odnose na testiranje, kao što je na primer obavezni skrining. Ipak, postoji preporuka za dobrovoljno testiranje, a naročito zakonodavno regulisanje dostupnosti ovakvog testiranje za sve zainteresovane.
Indirektni pokazatelj nacionalnih i internacionalnih napora da se sprovode programi reforme zakona fokusiranih na ove oblasti HIV/side su i usvojene povelje i deklaracije. U desetogodišnjem periodu, od 1988. do 1998. godine, usvojeno je preko 20 ovakvih dokumenata koji pretstavljaju platformu za kreiranje pojedinačnih propisa (29).
Za razliku od nekih drugih zemalja, u našoj zemlji ne postoje zakoni specifično i direktno usmereni samo na sidu, kao što je to slučaj u nekim zemljama. Postojeća zakonodavna regulativa, medjutim, značajno na indirektan način pokriva brojne aspekte prevencije i kontrole HIV infekcije.
Tako se može poći od najviših zakonodavnih akata: Saveznog i republičkih ustava. Ustavom SRJ, članovima 22, 33 i 60 široko su zagarantovana osnovna prava na zdravlje i zdravstvenu zaštitu, pa samim tim i kada se radi o sidi. Slično je precizirano i republičkim ustavima. Zakonski propisi koji se mogu kompletno direktno primeniti i u rešavanju pitanja u vezi sa sidom su sledeći (31):
Generalno, ukoliko se naše zakonodavstvo analizira prema Hamblinim modelima (22), ono ima prihvatljive propise u pogledu zaštite prava HIV pozitivnih osoba i obolelih od side i pripada Modelu sa fokusom na zaštitnu funkciju zakona. Medjutim, bez obzira na prisutnu pozitivnu pravnu regulativu, u praksi su brojni primeri kršenja prava ovih ljudi, ne samo do strane opšte, već i stručne javnosti.
Zaključak |
Imajući u vidu prirodu HIV infekcije i side u svim zemljama se nameće izazov za stručnjake u oblasti zakonodavstva, političkog odlučivanja i javnog zdravstva za preduzimanjem akcija na kreiranju specifičnih zakonskih regulativa u vezi sa HIV bolešću koje će pre svega obezbediti zadržavanje širenja epidemije, kao i sprečiti diskriminatorski odnos prema ljudima u vezi sa HIV infekcijom. Pri kreiranju zakonodavstva povezanog sa HIV/sidom značajan je pristup koji zakone prepoznaje samo kao deo regulisanja prevencije side, u kome se ne preteruje sa prinudnim merama kao sredstvom za sprečavanje širenja infekcije, budući da je rizik od zakonske kazne po pravilu potisnut u kritičnim momentima rizičnog ponašanja.
Primeri ovakvih zakonodavnih akcija uključuju usvajanje propisa u vezi sa programima seksualnog vaspitanja počevši od osnovnog školovanja, podsticanje dostupnosti kondoma zakonskim merama za sve dobne grupe, posebno mlade, preispitivanje zakona o drogama, preduzimanje zakonskih mera za distribuciju sterilnih igala medju narkomanima i slično.
Literatura |
1. Zeegers PD. HIV/AIDS and the legislature: an international comparison. AIDS Care 1998; 10(Suppl 1): 65-73.
2. Department of Community Services and Health (DCSH). Report of the Working Panel on Discrimination and Other Legal Issues - HIV/AIDS. Canbera The Department 1989.
3. Leenen HJJ, Pinet G, Prims AV. Trends in Health Legislation in Europe. New York: Masson 1986.
4. Gostin LO, Webber DW. HIV infection and AIDS in the public health and health care systems: the role of law and litigation. JAMA 1998; 279(14): 1108-13.
5. Mann MJ, Tarantola JMD. AIDS in the World. Global Dimensions, Social Roots and Responses. New York: Oxford University Press 1996.
6. Johnston C. AIDS and the Law: Do Courts have a Place in the Bedrooms of the Nation? Canadian Medical Association Journal 1992; 146(11): 2065-70.
7. Cucić V. Prevencija SIDE - traganje za efikasnom strategijom. U: Savin K i sar. AIDS i društvena reakcija. Beograd: ITGP Prometej, Biblioteka Erinije 1992. 76-84.
8. Dwyer JM. Legislating AIDS Away: The Limited Role of Legal Persuasion in Minimizing the Spread of the Human Immunodeficiency Virus. Journal of Contemporary Health Law and Policy 1993; 9: 167-76.
9. Cucić V, Bjegović V. Socijalni marketing i procena efekata mas medijske kampanje posvećene mladima u oblasti AIDSa. Medicinska istraživanja 1996; 29(1): 48.54.
10. Obradović K. Početnica za ljudska prava. Drugo izdanje. Beograd: Beogradski centar za ljudska prava 1998. p.29-46.
11. Gruskin S, Hendriks A, Tomasevski K. Human Rights and Responses to HIV/AIDS. In: Mann MJ, Tarantola JMD, editors. AIDS in the World. Global Dimensions, Social Roots and Responses. New York: Oxford University Press 1996. p. 326-40.
12. Simović-Hiber I. AIDS i pravo. U: Savin K i sar. AIDS i društvena reakcija. Beograd: ITGP Prometej, Biblioteka Erinije1992. 85-104.
13. UN Commission on Human Rights. Non-Discrimination in the Field of Health. Preambule. Resolutin; 11(March 2, 1989) 1989.
14. Global AIDS Policy Coalition. Towards a New Health Strategy for AIDS: A Report of the Global AIDS Policy Coalition. Boston: GAPC 1997.
15. Cucić V, Bjegović V, Djokić D. Nacionalna strategija i AIDS prevencija. Srpski arhiv 1992; 120(Suppl 3): 23-7.
16. Cucić V, Bjegović V, Vuković D. Evaluacija programa AIDS prevencije. Zdravstvena zaštita 1997; 26(5): 23-30.
17. Cucić V, Bjegović V, Vuković D. Vaspitanje za zdravlje i prevencija side. Srpski arhiv 1999; 127:
18. Cleland J. Knowledge and attitudes about AIDS of residents of Greater Athens. Social Science and Medicine 1993; 37(1): 77-83.
19. Korać V. Društvena reakcija na SIDU - Lica zavisna od droga i javno mnjenje. U: Savin K i sar. AIDS i društvena reakcija. Beograd: ITGP Prometej, Biblioteka Erinije 1992. 66-75.
20. Cucić V, Bjegović V, Vuković D. Retrospektivna analiza dokumentacije Tanjuga. Glasnik 1996; 70(Supl 1): 72-77.
21. Bjegović V, Cucić V, Vuković D, Marinković J, Šantrić-Milićević M. Istraživanje za evaluaciju programa AIDS prevencije. Zdravstvena Zaštita 1998; 27(4):13-22.
22. Hamblin J, Reid E. Women, the HIV Epidemic and Human Rights: A Tragic Imperative. In: Rights and Humanity. Gloal Expert Meeting. AIDS: A Question of Rights and Humanity. Participants' Presentations & Background Papers. Hague, 21-24 May 1991.
23. Rivera RR. Lawyers, Clients, and AIDS: A View from the Trenches. Ohio State Law Journal 1989; 49-46.
24. Blumberg M, ed. AIDS: The Impact on the Criminal Justice System. Columbus, OH: Merrill Publishing Company 1990.
25. Dalton HL. Criminal Law. In Burris S, Dalton HL, Miller JL, ed. AIDS Law Today. A New Guide for the Public. New Haven: Yale University Press 1993. p. 242-62.
26. Callwood J. A Date with AIDS. Saturday Night 1995; March: 53-58, 93.
27. Elliott R. Criminal Law & HIV/AIDS: Final Report. Montreal: Canadian HIV/AIDS Legal Network and Canadian AIDS Society 1996.
28. Closen ML, Deutschman JS. A proposal to Repeal the Illinois HIV Transmission Statute. Illinois Bar Journal 1990; 12: 592-600.
29. UN, UNAIDS. HIV/AIDS and Human Rights. International Guidelines.Geneva: Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights and Joint United Nations Programme on HIV/AIDS (UNAIDS) 1998.
30. Kirby M. The Ten Commandments. Australian National AIDS Bulletin 1991; 4(3): 30-31.
31. ING-PRO. Registar važećih saveznih i republičkih propisa. Beograd: Izdavačko grafičko preduzeće d.o.o. Beograd 1999.