ACTA FAC MED NAISS 2013;30(4):201-208

Originalan rad

UDC: 613.2:[61-057.875:796

DOI: 10.2478/afmnai-2013-0012

 

NUTRITIVNA ZNANJA I PONAŠANJA STUDENATA KOJI SE BAVE SPORTOM:

POREĐENJE DVE ZEMLJE

 

Gabriele Trabucco1, Maja Nikolić2, Bojana Vuković-Mirković2

1Fakultet za medicinu i hirurgiju Univerziteta u Torinu, Italija

2Univerzitet u Nišu, Medicinski fakultet, Srbija


SAŽETAK

Ishrana ima izuzetno važnu ulogu u svakoj vrsti fizičke aktivnosti. Uprkos unapređenju nutritivnih znanja i same dijetetske prakse, pitanja vezana za ishranu sportista i dalje su izazov. Cilj ovog rada bio je da se oceni i uporedi nutritivno znanje i ponašanje među mladima koji se bave sportom iz dve različite evropske zemlje. U istraživanje su bili uključeni mladi sportisti (n=84) starosti 18-40 godina, sa dva različita medicinska fakulteta iz Torina (Italija) i iz Niša (Srbija). Ispitanici su popunili upitnik sastavljen iz dva dela, sa pitanjima o nutritivnom znanju i ponašanju. Sakupljeni podaci su kodirani i upotrebljeni za procenu. Rezultati su pokazali da je ukupan skor nutritivnog znanja italijanskih studenata (49% ispitanika) koji se bave sportom 66,7%, u odnosu na studente iz Srbije, koji su takođe imali dobar skor znanja o ishrani - 63%. Prosečan broj obroka je četiri dnevno, uz ručak kao najčešći obrok, a oko 30% ispitanika obrokovalo je van kuće, “više od četiri puta nedeljno”. Postojala je statistički značajna razlika između grupa u pogledu izvora iz kojih su studenti sticali znanja vezana za ishranu: 26% italijanskih studenata dobijalo je informacije o ishrani od roditelja, a njih 21% od svojih trenera. Glavni izvori informacija vezani za ishranu među ispitanicima iz Srbije bili su internet (29%) i škola (24%). Pored pozitivnog stava prema ishrani, uočeno je dobro znanje vezano za ishranu kod studenta koji se bave sportom u Italiji i Srbiji.

 

Ključne reči: ishrana, znanje, studenti, sport