|  ACTA FAC MED NAISS 2021;38(2): 
	177-182 | 
Profesionalni rad
	
		| 
		
		UDC:578.834:614.2:37 DOI: 10.5937/afmnai38-31387
 
		
		                                             
		 | 
 
Izbijanje epidemije Covid-19 
virusa: kako mreža javnog zdravlja 
može funkcionisati bolje u prosleđivanju informacija 
i instrukcija za akcije? – naučene lekcije
 
Roberta Marković1,2, Čedomir Šagrić1, Aleksandar 
Višnjić1,2, Miodrag Stojanović1,2, 
Aleksandra Ignjatović1,2, Zorana Deljanin2
1Univerzitet u Nišu, Medicinski fakultet, Niš, Srbija
2Institut 
za javno zdravlje Niš, Niš, Srbija
 SAŽETAK
        
                                  
                    
Sa 
pojavom COVID-19 virusa prioritetno je bilo omogućiti brzo i blagovremeno 
širenje informacija široj populaciji (posebno osetljivim grupama), kao i 
zdravstvenim radnicima i profesionalcima iz oblasti javnog života (policiji, 
vojsci, lokalnim samoupravama, školama/fakultetima i poslovnom sektoru) o 
promenama ponašanja i merama prevencije.
               
U 
Institutu za javno zdravlje u Nišu, (Srbija), usmerili smo aktivnosti 
oslanjajući se prvenstveno na formalne pristupe intervencijama, kao i smernice 
SZO date kroz održanu obuku u Beogradu (RS) aprila 2019. godine – „Obuka za 
komunikaciju i pisanje plana u vanrednim situacijama“. Da bismo kroz ovaj rad 
definisali prednosti i nedostatke primenjene metode za širenje informacija, 
sledili smo smernice za izveštavanje date u “Vodiču za izveštavanje o razvojnim 
studijama intervencija u zdravstvenim istraživanjima (GUIDED)” Duncana E i 
saradnika.
            
Smernice za lečenje i preporuke distribuirane su putem standardnih 
komunikacionih kanala. Lokalna mreža javnog zdravstva, sa velikim brojem 
partnera iz vladinog i nevladinog sektora, uspostavljena poslednjih godina, bila 
je neka vrsta kanala za širenje materijala. 
           
Formalne pristupe intervencijama treba brzo poboljšati boljim mapiranjem svih 
grupa stanovništva, savremenim načinima komunikacije, hitnim uvođenjem 
digitalnih komunikacionih kanala kao što su telemedicina, angažovanje pametnih 
telefona i internet, kako bi razmena informacija bila efikasnija i brža, posebno 
u kriznim situacijama, kao što su epidemije/pandemije COVID-19 virusa. 
 Ključne 
reči: COVID-19; 
zdravstvo; obrazovanje