ACTA FAC MED NAISS 2021;38(2): 177-182

Profesionalni rad

UDC:578.834:614.2:37
DOI: 10.5937/afmnai38-31387

                                             

 

Izbijanje epidemije Covid-19 virusa: kako mreža javnog zdravlja
može funkcionisati bolje u prosleđivanju informacija
i instrukcija za akcije
? – naučene lekcije

 

Roberta Marković1,2, Čedomir Šagrić1, Aleksandar Višnjić1,2, Miodrag Stojanović1,2,
Aleksandra Ignjatović1,2, Zorana Deljanin2

1Univerzitet u Nišu, Medicinski fakultet, Niš, Srbija
2Institut za javno zdravlje Niš, Niš, Srbija

 SAŽETAK

                                           

                     Sa pojavom COVID-19 virusa prioritetno je bilo omogućiti brzo i blagovremeno širenje informacija široj populaciji (posebno osetljivim grupama), kao i zdravstvenim radnicima i profesionalcima iz oblasti javnog života (policiji, vojsci, lokalnim samoupravama, školama/fakultetima i poslovnom sektoru) o promenama ponašanja i merama prevencije.
                U Institutu za javno zdravlje u Nišu, (Srbija), usmerili smo aktivnosti oslanjajući se prvenstveno na formalne pristupe intervencijama, kao i smernice SZO date kroz održanu obuku u Beogradu (RS) aprila 2019. godine – „Obuka za komunikaciju i pisanje plana u vanrednim situacijama“. Da bismo kroz ovaj rad definisali prednosti i nedostatke primenjene metode za širenje informacija, sledili smo smernice za izveštavanje date u “Vodiču za izveštavanje o razvojnim studijama intervencija u zdravstvenim istraživanjima (GUIDED)” Duncana E i saradnika.
             Smernice za lečenje i preporuke distribuirane su putem standardnih komunikacionih kanala. Lokalna mreža javnog zdravstva, sa velikim brojem partnera iz vladinog i nevladinog sektora, uspostavljena poslednjih godina, bila je neka vrsta kanala za širenje materijala.
            Formalne pristupe intervencijama treba brzo poboljšati boljim mapiranjem svih grupa stanovništva, savremenim načinima komunikacije, hitnim uvođenjem digitalnih komunikacionih kanala kao što su telemedicina, angažovanje pametnih telefona i internet, kako bi razmena informacija bila efikasnija i brža, posebno u kriznim situacijama, kao što su epidemije/pandemije COVID-19 virusa.

 Ključne reči: COVID-19; zdravstvo; obrazovanje