ACTA FAC MED NAISS 2023;40(3):307-316

Originalni rad

UDC: 616.348-072: 615.851.4
DOI: 10.5937/afmnai40-32820

Efekat edukativne kompilacije u formi video zapisa i vizuelnih pomagala na kvalitet pripreme creva kod bolesnika koji se podvrgavaju kolonoskopiji

 

Jahanbakhsh Amirarsalani1, Leyla Alilu1, Masoumeh Hemmati Maslakpak2, Javad Rasouli3

 

1Departman za medicinsko hirurško sestrinstvo, Fakultet za sestrinstvo i akušerstvo,
Univerzitet medicinskih nauka u Urmiji, Urmija, Iran
2
Centar za ispitivanje gojaznosti majke i deteta, Fakultet za sestrinstvo i akušerstvo,
Univerzitet medicinskih nauka u Urmiji, Urmija, Iran
3
Departman za biostatistiku i epidemiologiju, Medicinski fakultet, Univerzitet medicinskih nauka u Urmiji, Urmija, Iran

 

SAŽETAK

    Uvod/Ciljevi. Visokokvalitetna priprema creva jeste preduslov za kolonoskopiju. Cilj ove studije bio je utvrditi efekte primene edukativne kompilacije u formi edukativnih video-zapisa i vizuelnih kartica na kvalitet pripreme creva u kolonoskopiji.
Materijal i metode. Ova studija je sprovedena u bolnici „Imam Homeini” u Urmiji u Iranu 2018. godine. Za potrebe eksperimentalne studije odabrano je 180 ambulantnih bolesnika koji su bili kandidati za kolonoskopiju i koji su ispunjavali kriterijume za učešće u studiji. Učesnici su zatim nasumično raspoređeni u interventnu (n = 90) i kontrolnu grupu (n = 90). Alati za prikupljanje podataka obuhvatali su demografski upitnik i Bostonsku skalu za pripremu creva. Pre kolonoskopije, interventnoj grupi dostavljeni su edukativni video-zapisi i vizuelne kartice; kontrolna grupa pak dobila je uobičajenu edukaciju. Prikupljeni podaci statistički su analizirani korišćenjem SPSS softvera (verzija 16). Za analizu podataka istraživač je koristio Hi-kvadrat test, nezavisni T-test i testove logističke regresije.
Rezultati. Skor skale za pripremu creva u interventnoj grupi (8,46 ± 0,90) bio je viši od skora u kontrolnoj grupi (4,34 ± 2,09) (t178 = -17,10, p < 0,001). Multivarijantna analiza kontrolisala je efekat demografskih varijabli i pokazala da je intervencija značajno povećala kvalitet pripreme creva u interventnoj grupi (odnos verovatnoće 141,70; p < 0,001).
Zaključak. Edukativna kompilacija u formi edukativnih video-zapisa i vizuelnih kartica bila je efikasna u povećanju kvaliteta pripreme creva kod bolesnika podvrgnutih kolonoskopiji. Stoga, primena ovakve edukacije se preporučuje tokom izvođenja invazivnodijagnostičkih i terapijskih metoda poput kolonoskopije.

 Ključne reči: vizuelna pomagala, edukacija bolesnika, kolonoskopija, debelo crevo, polietilen-glikol